Bazaltbeton. A buszmegállók esetében visszatérő probléma, hogy bármivel is burkolják a megálló-öblöket, a burkolat idővel megadja magát a tömött buszok hatalmas súlya alatt, és folyamatosan javítgatni kell azokat. Az Újszász úton egy egészen speciális anyaggal próbálják a buszöblök aljzatát időtállóvá tenni. Legalulra ipari textília- borítás kerül, erre pedig egy speciális betont, úgynevezett bazaltbetont öntenek. Ebben a betonban nem hagyományos kavicsot köt meg a cement, hanem válogatott szemcseméretű bazaltot – ez a vulkáni kőzet sokkal erősebb szerkezetű a kavicsnál –, és a tapasztalatok szerint ezt a 30 cm-es már nem tudják a buszok összetörni. Na, majd meglátjuk...
Novemberig tart az Újszász út felújítása. A forgalmas út a Fővárosi Önkormányzat kezelésében áll, de a kerület régóta készült arra, hogy előbb-utóbb elkezdődik a felújítás, és így a szükséges változásokat a kerület és a főváros közösen hajtja végre, mintegy közös útfelújítás keretében. A leglátványosabb változást az út kiszélesítése jelenti, ami azért szükséges, hogy végre itt is kerékpárút létesülhessen. A kerékpáros szakmai szervezetek véleményének figyelembe vételével a kerékpárút önálló forgalmi sávként jelenik meg a kiszélesített úton, s a főváros ennek szükségességét elismerve az útpadkán belüli beruházási költségeket teljes egészében magára vállalta. A kerületi költségvetést azok a munkálatok terhelik, amelyek a padkán kívülre esnek – de ez szinte pénzügyi csapdának bizonyult, mivel a szélesítés miatt sok mindent kellett padkán kívül megoldani. Ilyen volt például a világítási oszlopok, a jelzőlámpák, a telefonoszlopok áthelyezési költsége, de a kerület költségvetését terheli a a jelzőlámpáknak forgalmi információt adó rejtett hurkok átkötésének költsége is. A cél az lett volna, hogy a közös beruházást olyan színvonalon valósítsák meg, mint az a Csömöri úton látható, de a magas járulékos költségek miatt erre jelenleg nem jut pénz. Ez az oka annak, hogy a kapubehajtókat csak másfél méteres hosszban látják el díszburkolattal – a lakóknak viszont adott a lehetőség, hogy ezt saját költségen folytassa. A járdák kiépítése sem történik meg olyan mélységben, mint lehetett volna, de ezeket a hiányosságokat később pótolják.
Ahová lehetett, új autóbuszöblöket építettek, hogy a megállók minél kevésbé zavarják az autóforgalmat. Változások lesznek a zebrák esetében is – egy balesetveszélyes gyalogátkelőhelyet megszüntetnek (itt nem lehetett látni a forgalmat), több új zebra is létesül, valamint át-helyeznek egy gyalogátkelőhelyet a Jókai útnál, a kereszteződéshez.
A kerékpársáv a megszélesített részen, önálló forgalmi sávként halad, s a lámpák kialakítása úgy történik, hogy a bringások nyugodtan tudjanak akár balra is kanyarodni. A tapasztalatok szerint ez a megoldás a legbiztonságosabb, hiszen az autósok a forgalom részeként látják a kerékpárokat, s így még lekanyarodás közben is tudnak rájuk ügyelni. (F) |