A hazai buszgyártás klasszikus idejében, a 60-as, 70-es években érezheti magát az, aki most betekint az Ikarus egykori présüzemének csarnokába. Ismét él a gyár
Simon Pál a 620-as hűtőrácsát illeszti a helyére. A busz mellett az AMG pótkocsi.
Az egykori nagyvállalat dolgozóiból álló Lanta kft. szerkezeti lakatosai ottjártunkkor hat veterán kocsiszekrényen dolgoztak. Ezek közül leghamarabb a BKV juniálisán egy IK 620-ast szeretnének bemutatni a nosztalgia járművek szerelmeseinek. Dabason találtak rá, ahol juhok és csirkék laktak benne. Úgy kellett kiásni, hogy el tudják vontatni a Sasvár utcába az egykor a BKV 22-es vonalán a GA 91-01-es rendszámmal 20 ülő és 40 álló utas szállítására használt járművet. Mögötte egy AMG-pótkocsi kezdi visszanyerni eredeti formáját. Budapesten a csuklósok megjelenése előtt buszok és trolik mögött szolgált a síkos úton igencsak sofőrpróbálóként viselkedő „pót”.
A csarnok előtt áll Simon Pál, a Lanta kft ügyvezetőjének büszkesége, egy teljesen felújított kocsiszekrényű, „farosnak” becézett IK 55-ös. A Csepel-motorja üzemképes, de még van rajta tennivaló. Simon úr, aki jövőre tölti be az 50. évét a Margit utcában, elégedetten sorolja azon műszaki részleteket, amelyek révén a típus több nemzetközi díjat is begyűjtött. Például az utastéri világítása kétfokozatú, hogy az erős belső fény ne zavarja a vezetőt. Vagy a Csepel-motor igen könnyen kihúzható a kocsi farából, ami igencsak megkönnyítette a szerelők dolgát. Az utastérben négy kisasztal, rajta hangulat-lámpa – kézzel festett Herendi porcelán talpon.
Ipartörténeti emlék: Herendi porcelánból készült állólámpa a farmotoros Ikarus két üléssora között
Nosztalgiázásból persze nem lehet megélni. A BKV-nak vizsgára készítenek fel kocsikat, a műhely másik pontján két karambolos Volvón dolgoznak. Budapesten egy kétéltű „kacsabusz” viszi dunai városnéző kirándulásra a turistákat. Ennek üzemeltetője öt újabbat rendelt azzal, hogy a hajótestet maga adja – minden egyebet a Sasvár utcában találjanak ki hozzá. Egy úszóképes prototípus sokkal több munkát ad, mint egy 435-ös BKV-busz renoválása, így a Lanta kft. ismét vissza tudott hívni több egykori Ikarus-dolgozót. Kép és szöveg: -izs-or
|