Sűrített földgáz – a környezetbarát autózásért
Októberi lapszámunkban mutattuk be az Újszász utcai buszgyárat felélesztő EVOPRO-csoport másfél milliárdos állami támogatással végrehajtott fejlesztését, amellyel sorozatgyártásra éretté formálták az ultrakönnyű kompozit vázas, CNG-gáz és elektromos meghajtású Modulo autóbusz prototípusaikat.
Az elektromos autók rövidebb hatótávolsága folytán elsősorban a nagyvárosok peremén lenne igény minél több ilyen vegyes töltőpontra. Az első nagytarcsai után a BGW következő komplex CNG (nagynyomású sűrített földgáz) töltőállomása 2016-ban Budapesten, Keszthelyen és Nagykanizsán nyílik majd meg.
Az ikaruszos gyökerű mérnökök járműfejlesztésével párhuzamosan, de tőlük függetlenül indította el a metángáz töltőállomások Kelet-Európában történő fejlesztésére szakosodott, budapesti központú nemzetközi cégcsoport tulajdonolta BGW Kft. az első, mintaprogramjának tekintett nagytarcsai töltőállomásának, mosójának, valamint a CNG meghajtású autók márkafüggetlennek szánt szalonjának zöldmezős építését. Miután a környezetkímélőbb mobilitás az EU ajánlásai szerint főleg technológiai fejlesztési, költség-hatékonysági okokból a benzines és dízel erőforrások arányának csökkenésével képzelhető el; talán nem véletlen, hogy e két innováció időben és térben összeért.
AMIT AZ M0-ÁS NAGYTARCSAI KIHAJTŰNÁL, a településre vezető főút mentén látunk, az Hild György egyetemi docens, a 4. Csoport Építészműterem kft. vezető építészének munkája. A BGW kft. tulajdonosai bankhitel igénybevétele nélkül áldoztak az objektumra 800 millió forintot, ami pontosan kifejezi a mobilizációval és az energia hatékonysággal kapcsolatos filozófiájukat. Hild György finoman, mégis határozott ízlésességgel jelenítette meg mindazon vonásokat, melyek az egyes épületrészek használatához kötődnek. Az autószalon-irodaház alapterületével jóval a telek beépíthetősége alatt maradt, viszont az átriumos megoldással mégis nagy teret eredményezett. A fűtése sem hagyományos; a környezetet legkevésbé terhelő, az épületfizikának leginkább megfelelő hőszivattyús VRF-rendszerű, mely a komplexum hűtését és fűtését egyaránt biztosítja. A prémium kategóriás, hagyományos üzemanyagokat is kínáló töltőállomás, a kishaszon gépjárművek tisztítására is alkalmas mosó november végén kezdte a próbaüzemét, az ünnepélyes átadást 2016 januárjában tartják.
A TERVEK KÖZÖTT SZEREPEL idővel egy elektromos töltőpont kialakítása is. Az ELMŰ-ÉMÁSZ Társaságcsoport Magyarország területén jelenleg 30 töltőoszlopot üzemeltet, ebből 28 az ELMŰ-ÉMÁSZ területen, ezen belül 25 Budapesten található. A Kelet-pesti régióban viszont még egy sincsen, a legközelebbi a Kőbánya-Kispest metró végállomás P+R parkolójánál van. Kérdésünkre Sárosi Réka, az áramszolgáltató kommunikációs munkatársa elmondta, a nagytarcsai ipari park térsége intenzíven bővül, ahol a szükséges kapacitások biztosításával képesek megteremteni a további fejlesztések hátterét. Így műszakilag nincsen akadálya, hogy Nagytarcsán legyen a régió első „áramkútja”.
A SZALON MÉG ÜRES. A BGW cégcsoport munkatársai az idehaza elérhető összes CNG meghajtású, gázüzemű és elektromos jármű forgalmazója részére szeretnék felkínálni a bemutatkozás és értékesítés lehetőségét. Kép és szöveg: -izs-or
|