Október 27-én átadták végre a zuglói Csömöri utat és az újpalotai Drégelyvár utcát összekötő felüljárót. A híd közel másfél évig volt a zárva a forgalom elől (csak a buszokat engedték át). A hetvenes években épült szerkezet ugyanis jóval rosszabb állapotban volt, mint azt előzetesen gondolták, így hiába voltak már 2014-ben kész tervek a felüljáró felújítására, és hiába sikerült 2019-ben kiválasztani a kivitelezőt is, a munkálatok elkezdését követően hamar kiderült, itt nemcsak az útburkolatot, hanem a tartószerkezetet is fel kell újítani. Két lehetősége maradt a hidat felügyelő Fővárosi Önkormányzatnak: vagy lebontatja az egész építményt, és újat építtet helyére, amely rengeteg időt és pénzt vett volna igénybe, vagy pedig átalakíttatja a felújítási terveket, és megpróbál valamilyen megoldást találni a híd élettartamának meghosszabbítására. Végül ez utóbbi mellett döntöttek és a Budapesti Műszaki Egyetem bevonásával egy olyan megoldást találtak ki, hogy több helyen is alátámasztják a felüljárót. Ez a nem annyira esztétikus megoldás rejtve marad az autós forgalom elől, és a szakemberek szerint legalább 15 évvel meghosszabbítja a felüljáró élettartamát. A felújítás újratervezése 2020 áprilisában kezdődött, a kivitelező azt ígérte, hogy 2021 végéig elkészül a munkálatokkal. Addig azonban zárva kell, hogy legyen a felüljáró az autósok elől. Nos, ez nem igazán nyerte el a tetszését a környék lakosságának, mert a lezárt híd miatt nagyon sokat kellett kerülniük. Zugló és Újpalota között másfél évig csak az M3 bevezetője, a Kolozsvár utca – Erzsébet királyné útja, illetve a XVI. kerület (a Mogyoródi úti vasúti átjáró, a Csömöri úti – Fogarasi úti felüljáró és a Rákosi úti vasúti átjáró) biztosított átjárást. Ennek eredményeképpen a legkritikusabb időszakokban (reggelente és délutánonként) jelentősen megnőtt a forgalom a XVI. kerületben is. Ennek a problémának tett pontot a végére az október 27-i átadás, mert onnantól kezdve az autósok már az újpalotai felüljárót is gond nélkül használhatják. Gond nélkül, mert az elmúlt másfél évben sokan próbálkoztak – egy-egy busz mögé beállva – áthajtani a felüljárón, de vagy a zuglói, vagy az újpalotai oldalon a rendészek és rendőrök vaskos büntetésekkel honorálták ezeket a próbálkozásokat.
A főváros 307 hidat, felüljárót felügyel a Budapesten, ezek közül közel száz rossz állapotban van, és felújításra vár. Jelen pillanatban is zajlik a Lánchíd felújítása, de a Petőfi-híd és az Árpád-híd is előbb-utóbb beavatkozásra szorul. A Flórián téri felüljáróról nem is beszélve. Nem tudni, hogy a száz rossz állapotú felüljáró közé a XVI. kerületi Csömöri úti hidat is beszámolják-e, az biztos, hogy a műtárgynak nem tett jót az elmúlt másfél év megnövekedett forgalma. Mostanában kéthetente alakulnak ki rajta útburkolati kátyúk, melyeket alig tudnak kikerülni az autósok. Ez a felüljáró nagyjából egyidős lehet újpalotai szomszédjával, így valószínűleg a tartószerkezete is hasonló állapotban van.
Riersch Tamás |